Prowadzenie bloga

Masz już zaplanowany jak ten blog będzie wyglądał i do czego służył.
Masz do dyspozycji 3 elementy, które możesz wykorzystywać do budowy strony www:
– wpisy – artykuły, które będą się pojawiały na głównej stronie
– strony – strony zawierające stałe/niezmienne informacje. Strony są dostępne z menu
– odnośniki – linki do innych stron

Wpisy

Wpisy warto pogrupować w kategorie. Najpierw warto stworzyć kategorie wpisów.
Rozwiń zakładkę Wpisy, kliknij na kategorie i dodaj swoje kategorie. Można też tworzyć podkategorie wybierając rodzica dla danej kategorii.
Standardowo istnieje kategoria Bez kategorii, gdzie wpadają wpisy jeśli zapomnimy nadać im kategorię lub jeśli skasujemy kategorię to wpisy lądują w tej kategorii. Nie można tego skasować. Ta kategoria musi być. Jednak warto zmienić jej nazwę np. na inne, pozostałe, itp.

Odnośniki

Masz obecnie linki związane z wordpresem. Można je skasować i utworzyć własne linki. Odnośniki można również grupować w kategorie.
Twój blog będzie po polsku więc warto zmienić kategorię odnośników Blogroll na np. linki lub odnośniki.

Strony

Są to zwykle podstrony, na których umieszcza się teksty stałe, takie które się szybko nie zmieniają. Np. może to być storna o mnie, dojazd od firmy itp. Stron nie może być zbyt wiele, gdyż tylko kilka zmieści się na pasku poziomym.

Tworzymy wpis

Rozwiń zakładkę wpisy i kliknij Dodaj nowy. Pojawia się formularz do dodania wpisu na blogu wordpress. U góry jest pole, do którego wpisz tytuł wpisu. Poniżej jest pole do wpisania treści wpisu. Masz do wyboru edytor wizualny i edytor html. Jeśli nie znasz html doskonale poradzisz sobie używając edytora wizualnego.

  1. Wpisz tekst. Aby pogrubić jakiś fragment tekstu zaznacz go a następnie kliknij B.
  2. Aby wstawić link do tekstu, zaznacz ten tekst, potem kliknij na ikonkę z łańcuszkiem. Pojawi się formularz do wpisania linku.
  3. Dobrze jest podzielić tekst na nagłówek, który się wyświetli na głównej stronie lub stronie kategorii i, oraz na resztę tekstu, która się wyświetli po kliknięciu na Więcej.  Kliknij na ikonkę z dwoma prostokątami.
  4. Jak skończysz pisać tekst, wybierz kategorię, wpisz tagi (słowa kluczowe), i opublikuj wpis. Jeśli Twój wpis nie jest jeszcze skończony możesz kliknąć Zapisz szkic i wtedy wpis będzie zapisany w bazie danych ale nie pokaże się na blogu.

Kategorie wpisów

W blogu wordpress wpisy grupowane są w kategorie. Kategorie te stanowią menu. Po kliknięciu na to menu wybieramy wpisy dotyczące tego samego tematu.
Standardowo po zainstalowaniu wordpressa mamy jedną kategorię “bez kategorii”. Warto zmienić jej nazwę na jakaś przyjazną np. inne. Nie można jej usunąć, gdyż jest to kategoria domyślna, do której będą wpadały wpisy jeśli nie określimy ich kategorii.
W wordpressie można dodać dany wpis do wielu kategorii.
Można również dodać dowolną ilość kategorii.
Rozwiń zakładkę wpisy i wybierz kategorie. Wpisz nazwę kategorii, nazwę uproszczoną. Wybierz rodzica – jeśli ta kategoria ma być podkategorią innej kategorii. Wybierz rodzica z rozwijalnego menu i ustaw ją jako rodzica (kategorię nadrzędną danej kategorii).
Można też wpisać opis kategorii.

Publikacja wpisu

Na razie twój wpis nie jest jeszcze widoczny na blogu.  Wpis trzeba zapisać czyli opublikować. Zakładka w prawej kolumnie – prawy górny róg. Aby wpis pojawił się od razu na blogu klikamy Opublikuj (po prawej stronie od formularza wpisu). Jeśli wpis nie jest jeszcze skończony możemy go zapisać jako szkic – kliknij Zapisz Szkic.
W tej zakładce można ustawić stan danego wpisu:
Stan – można zmienić stan danego wpisu na szkic lub oczekujący na przegląd. Jest to przydatne gdy chcemy na jakiś czas zdjąć dany wpis z bloga.
Dostępność – ustalamy kto może oglądać dany wpis. Wpis może być publiczny, zabezpieczony hasłem lub prywatny. Można zaznaczyć aby wpis był przyklejony – wtedy bez względu ile wpisów dodamy ten wpis będzie zawsze publikowany na samej górze głównej strony.
Opublikowano – można zmienić datę publikacji pliku, czyli zaprogramować aby wpisy pojawiły się w określonym dniu. Jest to bardzo przydatne gdyż blog powinien mieć wpisy regularnie najrzadziej do tydzień. Możemy jednego dnia poświęcić czas i zrobić wiele wpisów a następnie ustalić aby pojawiały się one w określonym dniu.

Tagi

Zakładka w prawej kolumnie pod kategoriami. Tagi są to słowa kluczowe przydatne do pozycjonowania bloga. Ponadto w niektórych skórkach pod wpisem pojawia się lista tagów i klikając na dany tak wyszukujemy inne wpisy dotyczące tej samej tematyki.
Klikając na Wybierz spośród najpopularniejszych tagów możemy dodać do wpisu tagi spośród tych, które wcześniej dodaliśmy do innych wpisów.