Infografika na stronach internetowych

Zajmuję się pisaniem tekstów do inernetu, na strony www, teksty pod SEO, teksty pomocy serwisów internetowych. Tekst poniżej jest przykładem moich kwalifikacji.

Przeglądający strony internetowe spotykają się z zalewem informacji, z których starają się wyciągnąć jak najbardziej potrzebne treści. Zamiast dokładnie, zdanie po zdaniu, czytać teksty, wyłapują wzrokiem, to co najbardziej istotne. Ponadto, w dzisiejszych czasach, staramy się robić wszystko jak najszybciej. W związku z tym twórcy przekazów internetowych starają się znaleźć taki sposób dotarcia z informacją do użytkownika, aby zajęło to jak najmniej czasu i jak najszybciej i efektownie pozwoliło przekazać najbardziej istotne informacje.

 

Jednym ze sposobów ułatwienie użytkownikom czytania i zapamiętywania treści jest odpowiednie sformatowanie tekstu. Służy do tego tworzenie akapitów z podtytułami, wytłuszczanie treści, wypunktowanie. Dzięki temu czytelnik nie musi przebijać się przez długi tekst, lecz wzrokiem wyłapuje najpotrzebniejsze treści. Według badań ludzie zapamiętują tylko 10% przeczytanych informacji i tylko 20% usłyszanych. Natomiast aż 90% informacji zapamiętujemy dzięki przekazom wizualnym. Dlatego też ważne okazało się znalezienie wizualnego sposobu przekazywania treści.

 

Odpowiedzą na te potrzeby jest infografika, która pozwala szybko przekazać najistotniejsze treści. Od dawna na stronach internetowych wykorzystuje się grafiki w postaci banerów lub reklam wizualnych. Lecz infografika jest czymś więcej. Przede wszystkim przekazuje więcej treści, a nawet całą historię czy opowiadanie, które prowadzi oglądającego przez proces przyswajania informacji. Infografika pozwala przedstawić dane liczbowe i informacje w formie obrazków, wykresów, tabel, dzięki czemu jest łatwo czytelna i zapada w pamięć.

 

Infografika łączy obrazy z tekstem danymi liczbowymi, tak aby szybko przekazać informacje, opowiedzieć historię i wyjaśniać zagadnienie. W odróżnieniu od prezentacji, gdzie informacje podane są na poszczególnych slajdach, infografika pokazuje całość przekazu na jednym obrazku.

 

W infografice firmowej wykorzystuje się elementy logo takie jak barwy firmowe, czcionkę firmową. Nawet jeśli samo logo nie jest przedstawione na infografice, firma jest rozpoznawalna przez użycie barw i czcionek.

 

Dodatkową korzyścią infografiki jest możliwość łatwego przesyłania jej. Infografikę umieszcza się na stronach internetowych, w mediach drukowanych. Doskonale nadaje się także do prezentowania w mediach społecznościowych, gdzie użytkownicy mogą przesyłać sobie grafiki. Okazuje się, że użytkownicy mediów społecznościowych najbardziej zwracają uwagę na przekaz wizualny i grafiki zyskują najwięcej polubień.

 

Infografika ma również duży wpływ na pozycjonowanie stron. Na grafice można umieścić adres strony internetowej, co zwiększa klikalność i popularność serwisu danej firmy. Ponadto infografika przyczynia się do wzrostu popularności marki czy samego produktu, który jest w ten sposób reklamowany.
chmurka1
Grafika zrobiona przeze mnie na bloga depresja-inaczej.pl

Najbardziej zapada w pamięć informacja przekazana w postaci opowiadania. Dlatego też współczesne infografiki tworzone są tak aby pokazywać jakąś historię. Infografika kojarzy się z przedstawianiem danych liczbowych w postaci wykresów słupkowych lub kołowych. Jednak ograniczenie infografiki do wykresów jest dość nudne i zniechęcające. Większość ludzi kojarzy sobie wykresy ze nudną szkołą i koniecznością uczenia się na pamięć liczb. Zadaniem infografiki nie jest przedstawienie użytkownikowi liczb do zapamiętania, lecz pokazanie co te liczby oznaczają i co z nich wynika. Dlatego najlepsze infografiki pokazują dane za pomocą opowiadania historii. Na infografice można pokazać etapy wykorzystania danego produktu albo korzyści płynące z jego używania. Infografika powinna być tak zaprojektowana aby człowiek bez czytania tekstu mógł się bardzo łatwo zorientować o co chodzi i zrozumieć opowiadaną w niej historię, tak jakby oglądał film rysunkowy.

 

Praktycznie wszystko można przedstawić w formie graficznej. Aby ułatwić oglądającym jej zrozumienie, najlepiej posługiwać się istniejącymi od dawna w kulturze symbolami, które są zrozumiałe dla wszystkich. Aby jeszcze ułatwić odczyt, należy zastosować strzałki, które poprowadzą oko oglądającego od symbolu do symbolu. Historia może być opowiedziana obrazkami liniowo lub po okręgu. Infografika może również obrazkowo pokazywać proces w czasie.

 

Aby została zauważona, infografika powinna robić duże pierwsze wrażenie. Powinna być unikalna i nietypowa. Można zrobić wrażenie przez stosowanie zabawnych skojarzeń lub odwołanie się do emocji.

 

Cechy najlepszych infografik:

 

Infografika musi mieścić się w zasięgu wzroku tak aby użytkownik nie musiał jej przewijać w pionie lub w poziomie.  Jeśli zestawiamy informacje dla porównania, powinny być przedstawione obok siebie, tak aby użytkownik mógł widzieć od razu wszystko. Dobrym rozwiązaniem jest tworzenie paneli.

 

Infografika nie powinna być przeładowana treścią i tekstami. Taką grafikę trudniej się ogląda i użytkownik może się znudzić czytaniem wielu napisów. Zachowanie tylko najważniejszych rzeczy, na ogromne znaczenie ze względu na urządzenia mobilne. Obrazek powinien być tak skonstruowany aby można było go oglądać również w postaci zmniejszonej na telefonie. W takim przypadku teksty i mała czcionka stają się nieczytelne.

 

Ważne jest aby liczby kojarzyły się z czymś ciekawym i coś mówiły użytkownikowi.

 

Infografika powinna być przekazywana w plikach graficznych, które można przesłać mailem lub umieścić na mediach społecznościowych. W ten sposób sami użytkownicy będą ją rozsyłać i przyczynią się do budowania marki firmy.

 

Obrazy i symbole powinny mówić same za siebie. Oznacza to, że tekst i liczby powinny grać jak najmniejszą rolę na rzecz obrazów.

 

Infografiki animowane

 

Coraz większą rolę odgrywają infografiki animowane lub interaktywne, które są nie tylko ruchome lecz pozwalają na interakcje z użytkownikiem. Tego rodzaju infografiki muszą być umieszczone na stronie internetowej i sprawiają, że użytkownik dłużej na niej przebywa. Powoduje to zwiększenie ruchu na witrynie.

 

Infografiki interaktywne, na których użytkownik może klikać, wybierać opcje, długo się ładują i nie można ich przesyłać mailem i umieszczać na mediach społecznościowych. Dlatego innym rozwiązaniem są gifografiki, gdzie animacja umieszczona jest w animowanym pliku gif.

 

W sieci dostępny jest szereg narzędzi do tworzenia infografik. Mają one wersje darmowe z ograniczonymi możliwościami. Jednym z najlepszych narzędzi online jest Piktochart, który pozwala na wiele możliwości nawet w wersji darmowej.

Rysunek3Grafika zrobiona przeze mnie na bloga depresja-inaczej.pl

Tags: grafika, wyroznione

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *